Hoppa till sidans innehåll

Träningsupplägg


Bas 1:  Steg- & bågträning på is, nivåindelas efter basictest samt även till viss del ålder.

Bas 2-4 : ispass med fokus på  teknik.

Bas 5-10: ispass med fokus på teknik/komponenter

Fys bas: Tränar kroppskontroll, koordination, stabilitet, styrka, rörlighet, kondition.

Fys bas 6: Tränar stabilitet, styrka, rörlighet, kondition, teknik, spänst, explosivitet.

Fys bas 7*: Anpassad extra träning för de åkare som vill träna högre bas än 6 men som inte ännu har klarat steg 1 på fystrappan

Fys för Miniorerna tillhör baspassen. Här försöker vi ge dem en god grundläggande allmän fysik och väva in tekniskt svåra moment från isen som behöver övas på golv.

Rekommenderat träningsupplägg

För att träna mer än bas 6 ska åkaren ha klarat steg 1 på fystrappan (“Kontroll, styrka, stabilitet”, Rörlighet och Kondition) för att vi vill minimera risken för skador samt öka möjligheten för dem att utvecklas på is. Vi vill gärna hjälpa dem klara fyskraven och de kommer därför ha möjlighet till ett extrainsatt fyspass (Fys 7*) under issäsong.

  A B C D Elit
Minorer Bas 5-7 Bas 5-7 Bas 4 Bas 4  
Ungdom 13 Bas 5-8 Bas 4-6   Bas 4     Bas 4     Bas 8-11 
Ungdom 15 Bas 5-10 Bas 4-6 Bas 4 Bas 4 8-15
Junior/Senior Bas 6-9 Bas 4-6 Bas 4 Bas 4 Bas 8-
           

Vid högre val av antal pass kommer vi också att ställa högre krav på närvaro, åkarens fysik och noggrannhet i uppvärmning och nedvarvning. Den som tränar mycket ska även föra träningsdagbok. Precis som tidigare år får ni naturligtvis önska antal pass, prata med din tränare.  

Uppdaterad: 01 AUG 2018 09:19
Skribent: Anna Rinaldo
Epost: Adressen Gömd

 

Jamlik_ishall_logo

arv_logo_rgb

 SISU_Webb_Banner_170X170_samverkan

Intersport logo

 

 

 

 


 

 

 

Postadress:
Karlskrona ASK - Konståkning
Arenavägen 19
37155 Karlskrona

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

KASK medlem hos ISHUSET

15% rabatt på EDEA skridskor

 

Ishuset medlem